Børnernæringens ABC - vegetarmad til børn

Børnevenlig vegetarmad

Vegetarisk mad smager dejligt. Hvordan gør du med dit barns mad og madvaner, hvis alle eller en del af familien er vegetarer? Her deler vi nogle tips om hvad du skal være opmærksom på med hensyn til børnevenlig vegetarmad, og hvilke grøntsager du skal undgå det første år.

Vigtigt med protein til små børn

Du kan sagtens servere børnevenlig vegetarmad. Men det er ekstra vigtigt, at du sørger for, at dit barn får den næring som det har brug til at vokse og udvikle sig. Hvis du ikke serverer kød, fisk eller æg, er det vigtigt at erstatte med tilsvarende proteinrig vegetarmad i den daglige kost til dit barn.

Tænk også på at det er vigtigt at maden du serverer, indeholder tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler som fx jern og kalcium. Berigede produkter som vores jernberigede grød er derfor et godt element i en børnevenlig vegetarisk kost.  

Vegetarisk mat

Vegetariske madvarer som er proteinrige:

  • Bælgfrugter som fx ærter, bønner (specielt sojabønner)
  • Linser
  • Brød, grød og müesli 
  • Hirse og andre kornprodukter 
  • Nødder
  • Kartofler og rodfrugter
  • Grønne bladgrøntsager

Hold igen med kostfibre

Vegetarisk mad som ikke er tilpasset små børn, er ofte alt for fiberrig for små maver. Det betyder, at maden optager alt for meget plads og mætter så hurtig, at dit barn ikke kan få spist den mængde energi, det har brug for.

Vegansk mad til børn

At spise udelukkende vegansk – dvs. kun vegetabilsk og helt uden mælkeprodukter – kan ikke anbefales til små børn. Spørg din sundhedsplejerske til råds, hvis du er i tvivl.

God vegetarisk mad til børn

Vælger du at servere børnevenlig vegetarmad, kan den her liste være en god vejledning for hvad menuen bør indeholde hver dag for at dit barn kan vokse og udvikle sig som det skal:

  • Fedt fra margarine, smør, vegetabilske olier, nødder og avocado.
  • Vitaminer fra grønne grøntsager, frugt, mælkeprodukter, vegetabilske olier, nødder og bælgfrugter.
  • Kulhydrater fra kartofler og rodfrugter, ris, kornprodukter, bælgfrugter, frugt, bær og grøntsager.
  • Mineraler fra kornprodukter, grøntsager, rodfrugter, bælgfrugter, nødder, bær og mælkeprodukter.
  • Proteiner fra mælkeprodukter, ærter og forskellige slags bønner.
  • Jernberiget grød eller vælling
  • D-vitamintilskud
  • Mælkeprodukter


Hvordan vænner jeg mit barn til vegetarisk mad?

Fra 6 måneder, og tidligst fra 4 måneder – er det godt at introducere rodfrugter og grøntsager. Mos af kartoffel, pastinak og gulerod eller mosede grønne ærter er god begyndermad. Grønne bønner, voksbønner og andre grøntsager er også gode at servere. De er ikke så søde i smagen, og det kan tage flere smagsprøver, før barnet begynder at kunne lide den mere bitre smag. Men som med alle andre nye smage kan det tage op til 8–10 smagsprøver før barnet vænner sig til en ny smag. Så lad dit barn smage maden mange gange.

En metode du kan prøve, er BLW-metoden hvor du skærer grøntsagerne i meget små stykker og lægger dem i en skål, så barnet selv skal tage maden op og spise den. Som en bonus får dit barn øvet finmotorikken, hvilket kan vække eventyrlysten. Vær opmærksom på, at maden skal skæres i aflange stave. Runde stykker er sværere at gribe om og kommer lettere galt i halsen, hvis uheldet er ude.

Opdag nye frugter og grøntsager 

Frugter og grøntsager er så meget mere end bare tomat og agurk. Der findes masser af lækre alternativer du kan servere, afhængigt af hvor langt dit barn er i sin spiseudvikling. Her er nogle eksempler på andre frugter og grøntsager, som er egnet til små børn:

  • Sharonfrugt
  • Kikærter
  • Brede bønner
  • Peberfrugtsstave
  • Revet gulerod med lidt citronsaft på
  • Hvidkålssalt
  • Sylteløg
  • Champignon
  • Minimajs
  • Vandkastanjer
  • Ovnbagte pastinakker
  • Melonsalat
  • Papayasalsa
  • Avocado eller guacamole 


Nemt er også godt: i frysedisken finder du poser med grøntsager, som hurtigt kan varmes, Varier gerne med et par forskellige grøntsager hver dag.

Grøntsager du skal undgå

Du behøver ikke at holde igen med grøntsager som føles lidt mere voksne, men undlad at servere spinat, bladbeder og rødbeder før 6 måneders alderen. Og server kun nitratrige fødevarer en gang imellem, indtil barnet er fyldt 1 år. Alle grøntsager indeholder nitrat, men nogle indeholder mere end andre. Det er først og fremmest disse grøntsager du skal være forsigtig med:

  • Spinat
  • Rødbede
  • Fennikel
  • Selleri
  • Rucola

Spædbørn vokser og udvikler sig meget hurtigt i det første leveår. De spiser også en relativt stor mængde mad i forhold til deres vægt- Laver du hjemmelavet mad, bør du vælge råvarer af en ekstra høj kvalitet og tilsætte en teskefuld ekstra fedtstof til maden inden servering. Små børn har brug for ekstra energi. Server du færdiglavet børnemad behøver du ikke tilsætte ekstra fedt – både grød og middagsretter indeholder en passende mængde fedt.


Mellem 4–6 måneder

Giv bitte små smagsprøver af grøntsagsmos, men undgå de nitratrige grøntsager. Kog og mos fx rodfrugter til en konsistens som passer til dit barn.

Mellem 6–12 måneder

Server alle typer af grøntsager. Dog bør nitratrige grøntsager som en tommelfingerregel kun udgøre en tiendedel af retten. Hvis nitratrige grøntsager som fx rødbeder eller spinat indgår i et måltid i en større mængde, bør du kun servere det for dit barn en gang imellem, fx med ca. 14 dages mellemrum. Varier grøntsagerne og tilpas konsistens og størrelsen på stykkerne, afhængig af hvad der passer til dit barn.

Opdag Vego Eko!

Har du prøvet vores vegetariske børnemad?