Bebis ligger i sängen och tittar in i kameran

Hvad kan man spise når man er gravid?

Spørgsmål, som alle gravide stiller sig selv, er spørgsmål om maden – hvad må man spise, og hvad skal man holde sig fra? Ofte kan man sagtens spise og drikke det meste, men der er ting, som du skal undgå, fx alkohol og rygning.  

Så hvad bør man spise når man er gravid?

Grundreglen er at spise så sund og næringsrig mad som muligt. Følg de officielle kostråd og skru op for den sunde mad!

  • Forsøg at spise med jævne mellemrum, helst 5-6 måltider om dagen. Behovet for ekstra energi går hånd i hånd med babyen, som vokser i din mave.
  • Vælg mad som er rig på D-vitamin, omega 3, folat og jern. Disse næringsstoffer er særligt vigtige under graviditeten.
     

Tag de anbefalede kosttilskud - Når du planlægger at blive gravid:

  • Folsyre: 400 µg dagligt.


Tag de anbefalede kosttilskud - Når du er gravid:

  • Folsyre: 400 µg dagligt i de første 12 uger af graviditeten.
  • D-vitamin: 10 µg dagligt gennem hele graviditeten.
  • Jern: 40-50 mg dagligt fra 10. graviditetsuge.
  • Calcium: 500 mg calcium dagligt gennem hele graviditeten. Det kan undlades, hvis du spiser mejeriprodukter svarende til 250-300 ml mælk og mælkeprodukt og 20 g ost (1 skive) eller 350-400 ml mælk eller mælkeprodukt, hvis du ikke spiser ost. 
     

Tag de anbefalede kosttilskud - Når du ammer:

  • Calcium: 500 mg calcium dagligt mens du ammer. Det kan undlades, hvis du spiser mejeriprodukter svarende til 250-300 ml mælk og mælkeprodukt og 20 g ost (1 skive) eller 350-400 ml mælk eller mælkeprodukt, hvis du ikke spiser ost. 
Vad kan man äta under graviditet - Semper Barnmat

Gode madvarer under graviditeten

  • Grønne bladgrøntsager
  • Asparges
  • Avocado
  • Æg
  • Fisk og kød
  • Leverpostej
  • Hindbær og jordbær
  • Nødder
  • Bønner og linser
  • (Blodbudding)
God mad gavner både dig og babyen! (fra Fødevarestyrelsen)