Jern - Ernæringens ABC

Jern

Din baby har ved fødslen et jerndepot, som sammen med jernindholdet i modermælken dækker barnets behov de første 6 måneder, men herefter begynder jerndepoterne at være tømte.

For at sikre babys jernindtag i perioden 6-12 måneder, skal barnet derfor tilbydes jernholdig mad ved de fleste af måltiderne. Derfor bør du servere en varieret kost bestående af:

  • Kød og fisk
  • Færdiglavet grød, som er beriget med jern, varieret med hjemmelavet grød.

Kom gerne lidt frugt i grøden, så måltidet indeholder C-vitamin - det fremmer nemlig optagelsen af jern.
Sempers grød er tilsat jern. Jern bidrager til normal kognitiv udvikling hos børn.

Samtidig anbefaler man at vente med at servere komælk som drikkemælk til barnet er 1 år. I stedet kan du servere modermælk, modermælkserstatning eller tilskudsblanding. Modermælkserstatning og tilskudsblanding er tilpasset det lille barn og indeholder mere jern end komælk. Læs mere om mælk her.

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud. De skal samtidig også tilbydes jernholdig mad, fra de er 6 måneder.
Læs mere om Sempers tilskudsblandinger, Allomin 2

Jern til børn

Hvad gør jern for kroppen?

Jern har mange funktioner i kroppen. En meget vigtig funktion er, at jern hjælper til at transportere ilten fra vores lunger ud til kroppens væv via blodet. Jernbehovet hos børn i alderen 0-1 år er meget højt, fordi børnene vokser meget.

Ved jernmangel er barnet ofte træt, blegt, har dårlig appetit og større risiko for infektioner. Kraftig jernmangel forringer den motoriske og mentale udvikling.

Far med barn der går over en solrig eng

9 jernrige madvarer til dit barn

  • Leverpostej
  • Kød
  • Økologiske abrikoser (tørrede)
  • Fuldkornsprodukter
  • Havregryn
  • Kikærter
  • Sojabønner
  • Linser
  • Grønne bladgrøntsager (OBS! I små mængder til børn under 1 år.)