Pause på legepladsen med leg og klempose fra Semper

Hvornår begynder børn at tale

Børns sproglige udvikling er et fascinerende aspekt i de første år af deres liv. Pludselig kan de yngste udtrykke sig med ord og langsomt, som udviklingen sker, kan de tale i fulde sætninger og fortælle om deres dag og ting, der interesserer dem. Det er en afgørende og kompleks proces og en stor milepæl i et barns liv. Det er gennem sprog, at barnet kan udtrykke sine tanker, følelser og behov. Når først barnet begynder at sige de første ord, er det en hel ny verden af kommunikation med barnet, som åbner sig for forældre og omsorgspersoner. Den sproglige udvikling kan være kompleks, men hvornår begynder denne rejse mod talesprog?

Mange børn begynder at sige deres første ord, når de er mellem 9 og 14 måneder gamle. Det er dog meget forskelligt, og det kan variere meget. Nogle børn begynder at sige deres første ord tidligere end det, mens andre måske starter senere. Deres sproglige udvikling starter dog længe før, barnet siger sit første ord. Allerede fra fødslen lytter børn aktivt til sprogmiljøet omkring dem. De lytter opmærksomt til de lyde, der er omkring dem og lægger tidligt de første grundsten for deres sprogforståelse. Det er gennem denne tidlige eksponering for sprog, at de gradvist lærer at forstå at bruge det. Det er dog hele tiden vigtigt at huske på, hvor stor forskel der kan være på børns sproglige udvikling, og at der ikke er nogen fast tidsramme, som børn skal følge.

Babyer udvikler evnen til at skelne mellem forskellige lyde i deres omgivelser i de første måneder af livet. Denne skelnen er en vigtig forudsætning for sprogforståelse. Efterhånden, som de små vokser sig større, bliver de mere opmærksomme på de lyde, der gentages i sproget. Dette fører til en gradvis opbygning af deres indre ordbog med lyde og betydninger. Når babyer nærmer sig 6 måneders alderen, begynder de at eksperimentere med at lave lyde selv. De pludrer og laver en række nuttede lyde, som kan lyde som volapyk for voksne. Denne pludren er en måde for babyer at øve sig i at lave og udforske lydmønstre og er en vigtig del af deres sproglige udvikling og vejen til babys første ord.

Efterhånden, som babyer nærmer sig deres 1-års fødselsdag, begynder de at forbinde lyde med bestemte betydninger. Nogen begynder at forstå simple ord som ”mor,” ”far,” ”mad”, og de kan reagere på disse ord ved at kigge på den person eller det objekt, der omtales. Dette er en spændende fase i den sproglige udvikling, da det markerer begyndelsen på barnets evne til at kommunikere med verden omkring dem.

Der er nogle faktorer, som kan påvirke, hvornår børn begynder at tale. Vi har samlet nogle af de vigtigste:

  • Genetik: overraskende nok, er nogle børn genetisk disponerede for at begynde at tale tidligere end andre. Det kan være, hvis mor, far eller bedsteforældre begyndte at snakke tidligt.
  • Miljø: Det sprog og talesprog miljø, som et barn vokser op i, spiller en afgørende rolle. Børn, som hører meget tale og interagerer med voksne, har ofte en tendens til at begynde at snakke tidligere.
  • Søskende: De børn, som har ældre søskende, har naturligvis mulighed for at lære sprog og lyde fra dem og kan derfor begynde at tale tidligere.
  • Tidlig sprogstimulering: At skabe et hjem, som giver børn mulighed for at eksperimentere med lyde, læse i bøger og deltage i samtaler fra en tidlig alder, kan støtte den sproglige udvikling fra en tidlig alder.
     

Forældre og omsorgspersoner spiller en afgørende rolle i at støtte barnets sprogudvikling. Her er nogle måder, hvor forældre kan hjælpe barnet:

  1. Tal med barnet: At tale med sin baby tidligt og ofte er en af de mest effektive måder at fremme sprogudviklingen på. Man skal dog huske sig selv på at tale ’almindeligt’ og rigtigt sprog, selvom man taler med/til et spædbarn.
  2. Læs bøger: At læse en bog er en rigtig god måde at introducere nye ord og øge ordforrådet hos barnet. De forstår måske ikke indholdet fuldt ud endnu, men det er stadigvæk en rigtig god ide at eksponere barnet for sproget.
  3. Sange og rim: At synge sange og citere rim kan være sjovt for børn, og det hjælper samtidig med at stimulere den sproglige udvikling.
  4. Besvar barnets forsøg på at kommunikere: Når barnet pludrer eller forsøger at sige ord, er det vigtigt at lytte og svare barnet. Det opmuntrer dem til at fortsætte med at eksperimentere med lyde og ord.
  5. Lyde og interaktion: Leg med barnet og skab mulighed for at have en samtale og interagere med barnet. Det kan for eksempel være rollespil, hvor barnet bruger sprog til at udtrykke sig.
     

Sprogudvikling er en kompleks proces, der varierer meget fra barn til barn. Som med så mange andre ting, udvikler børn sig vidt forskelligt, og det er vigtigt ikke at sammenligne sit barn med andre børn. Hvis du er i tvivl om noget, er det altid en god ide at konsultere med fagligt personale om den sproglige udvikling hos dit barn. Det vigtigste er at skabe et positivt og støttende sprogmiljø for barnet, uanset hvornår barnet begynder at tale.